اهداف جزیی ذیل هدف کلی حوزه اخلاقی – معنوی در تربیت به روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰

اهداف جزیی که مربیان مدرسه میزان برای هدف کلی (حوزه اخلاقی معنوی) در روش میزان پیشنهاد کرده اند.

مواهب طبیعی را به عنوان نعمت های الهی یاد آور شود و قدردان پروردگار مهربان باشد.

دانش آموز با مفهوم و اهمیت اسراف نکردن آشنا شود.

پرهیز از آسیب رسانی به حیوانات و موجودات اطراف خود.

شناخت اهمیت اسراف نکردن

احترام به پدر و مادر

گفتن بسم الله الرحمن الرحیم هنگام آغاز هر کار

دانش‌آموز از شناخت پدیده‌ها و شگفتی‌های خلقت، به خالق و پدیدآورنده آن‌ها متوجه شود.

دانش‌آموز بیاموزد که به جانداران و طبیعت که از ما جدا نیستند احترام بگذارد و شکرگزار باشد.

دانش‌آموز فرهنگ صرفه‌جویی را بیاموزد و یاد بگیرد از طبیعت به روش‌های درست مراقبت کند.

دانش آموزان به رفتار های نیک مثل احترام به خود، به دیگران، به معلم، به خانواده آشنا می شوند داشن آموزان بحث اهتمام به قرآن و خدا رو بیشتر درک می کنند.

دانش آموزان بحث بعضی از اداب اللهی رو فرا میگیرند:

کنترل خشم و خویشتن داری

کمک به دیگر دانش آموزان در زمینه های درسی و آموزشی

احترام گذاشتن به بزرگ تر ها

احترام به همکلاسی ها و دوستان

عدم تمسخر دوستان هنگام اشتباه آنها

کمک به حل مشکل همکلاسی ها و دوستان و …

دانش آموز بداند اقامه نماز در اول وقت نسبت به امور دیگر اولویت دارد.

دانش آموز بداند در انجام کارهایی که از او خواسته شده است مسئولیت پذیر باشد و آنها را به نحو احسن انجام دهد.

دانش آموز بداند عواقب انتخاب هایش را باید بپذیرد و برای آنها توضیح داشته باشد.

دانش آموزان شکر گزار نعمات الهی باشند.

دانش آموز بداند خداوند حافظ اصلی انسان است.

دانش آموزان بفهمد هر چیزی(اجل) زمانی دارد و زمان نماز با اذان آغاز می شود و بهترین وقت خواندن نماز بعد از اذان است.

سلام کردن به دیگران و زودتر سلام کردن

نوآموزان در گفتار خود صداقت داشته باشند و از دروغگویی پرهیز کنند.

نوآموزان بدانند که خداوند نعمت های فراوانی به انسان داده و شکر گذار باشد.

احترام به حریم دیگران

آشنایی با مناسبت های اصلی دینی و علاقمند کردن آنها به شخصیت های دینی

نواموز بداند مسخره کردن دیگران کار خوبی نمی باشد.

ارتباط با کتاب قرآن و مسايل معنوی علاقه مندی به مباحث اعتقادی و دینییادگیری مبتنی بر تلاش پایبندی به نماز جماعت و اول وقت را درک کند.

دانش آموز راستگویی را ترجیح دهد.

اهمیت احترام به بزرگتران را درک کند.

(شعار ما در ابتدای سال : قال رسول الله : خیرکم من تعلم القرآن و علمه- بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران نیز یاد بدهد.)

احترام به قرآن مجید را یاد بگیرد و بداند که قرآن کلام خداوند و قابل احترام است، این موضوع به همراه انس با قرآن به صورت تلاوت روزانه قرآن در منزل با باور اینکه در صورت خواندن قرآن خدا با ما صحبت می کند داشته باشند.

با مفهوم اخلاق نیکو و شخصیت رسول مکرم اسلام (ص) بعنوان اسوه حسنه آشنا شود و فضیلتهای اخلاقی را شناخته، نام برده و بتواند در وجود خود ایجاد کند.

جایگاه خدا(نگرش توحیدی)، قرآن (نوری جهت هدایت و مقابله با گمراهی ها) و اهل بیت علیهم السلام را در زندگی خویش بشناسند و بدانند که قرآن و اهل بیت علیهم السلام گنجینه هایی هستند که پیامبر گرامی اسلام ص آنها را برای ما به امانت گذاشته اند.۴- نعمات الهی را بشناسند و شکرگزاری از این نعمات و نحوه صحیح شکرگزاری از این نعمات را بدانند.

ایجاد حس امانت داری

پرهیز از ایجاد هر نوع سوتفاهم در محیط آموزشی

توجه به اصول خلاقی دینی

لزوم تکریم اهل بیت (ع) را بداند.

روحیه صرفه جویی در همه امور داشته باشد.

مهارت لازم برای وضو گرفتن صحیح، ادای صحیح اذان، اقامه، نماز و نماز جماعت و… داشته باشد.

ارتباط با کتاب ریاضیعلاقه مندی به علوم انتضایییادگیری مبتنی بر تلاش

ایجاد روحیه احترام به بزرگتر ها و حرف شنوی

آموزش خواندن آیاتی از قرآن از روی کتاب مثل سوره توحید

آموزش رعایت حیا و خودنگه داری

دانش اموز بفهمد که لازم است به بزرگتر خود احترام بگذارد.دانش اموز بفهمد که لازم است بعد از محبت دیگران از انها تشکر کند.دانش اموز بفهمد که لازم است هر کار خود را با نام خدا شروع کند.

دانش آموز جملات مودبانه را در مکالمات فرا بگیرد.

یادگیری زبان جدید و پایبندی به فرهنگ و سنت های کشور خود

احترام به افراد در هر شرایط و هر ملیتی

رعایت رابطه بزرگ تر و کوچکتر را بفهمد.

در هر سه پایه مشترک است: از دانش آموزان انتظار می رود که با احترام ، پاسخ های دوستان خود را نقد کنند. از دانش آموزان انتظار می رود که بدون ناراحتی و جبهه گیری ،اشتباهات خود را قبول کنند. از دانش آموزان انتظار می رود که به نظرات جمع و گروه خود توجه کنند و باز خورد مناسبی داشته باشند.

آشنایی با حفظ کرامت خود و دیگران……

برقراری احترام متقابل بین دانش آموزان با هم و معلمین

برگزاری نماز جماعت در پایه۳-احترام به پدر و مادر و معلمین

خواندن نماز ، اذان و تکبیر را یاد بگیرد.

همه ی امامان را به همراه محل مزار و مرقدشان بشناسد.

نسبت به مناسبت های مذهبی بی تفاوت نباشد.

احترام بزرگتر را داشته باشد.

بفهمد که احترام به بزرگتر ( علی الخصوص پدر و مادر ) لازم است. بفهمد که خواندن به موقع نماز باید در برنامه زندگی اش قرار گیرد.

بفهمد که شرکت در مراسم های مذهبی و معنوی برای او لازم است.

افزایش مهارت های چهار گانه زبانی – تفکر – توانایی درک و تحلیل دانش آموز

تقویت درک شنیداری دانش آموز

تقویت خلاقیت دانش آموز با استفاده از پرسش های واگرا و باز پاسخ

افزایش مهارت نقد و بررسی

مشارکت در مراسم و برنامه های مذهبی با علاقه و میل درونی مثل زیارت عاشورا

یادگیری احکام متناسب با سن دانشآموز مانند نماز-وضو-تیمم

قدرشناسی نسبت به خانواده و معلمین و …

دانش اموز بفهمد که در نظام آفرینش نظم وجود دارد.

دانش بتواند انتقاد پذیر باشد.

دانش آموز بتواند به حقوق دیگران احترام بگذارد.

یاد بگیرد در مصرف آب صرفه جویی کند (مفهوم گنجایش)

با مفهوم خمس آشنا شود(مفهوم کسر)

توجه به زیبایی های آفریینش(مفهوم تقارن)

دانش آموز باید بتواند نماز های خود رو اول وقت بخواند و به تاخیر نیندازد.

سعی در فهم و درک موضوعات اخلاقی مثل  اخلاق حسن و ارتباط با والدین و معلمین و دوستان

دانش آموز اهمیت پایبندی به نماز جماعت و اول وقت را بداند. دانش آموز راستگویی و پرهیز از دروغ را ارزش مهمی بداند. دانش آموز اهمیت احترام به سایر اطرافیانش را درک کند.

از روی برگه یکدیگر نگاه نکنند.

افزایش روحیه همیاری در بازی های دقتی

خودشناسی (توجه به نقاط ضعف و قوت خود در درس دقت ) و تلاش برای بهبود آنها.

دانش آموزان اهمیت رو خوانی و معنویت خواندن قرآن را درک کنند.

اصل احترام به سخنانن خداوند و عمل به آن را درک کنند(البته به اندازه نیاز سنی آنها)

نکات اخلاقی که در قرآن نام برده شده و مربی آنها را به صورت داستان و روش های تدریس به دانش آموزان انتقال میدهد که باعث شکل گیری شخصیت اسلامی قرآنی او می شود را فرا گیرد تا شخصیت مفیدی برای جامعه باشد.

احترام به بزرگتر

آشنایی بیشتر با شخصیت اهل بیت

آشنایی محرم و نامحرم

در گروه هم گروهی هایش را با پیشوند آقای صدا بزند.

در مبحث الگو یابی ، دانش آموز در پایان این مبحث بفهمد که نظام آفرینش خود یک الگوی منظم و نشان قدرت خداوند است.

در مبحث تقارن ، دانش آموز را به سمتی هدایت میکنیم که در پایان بتواند درک کند که جهان به زبان ریاضیات نوشته شده است و شخصیت های آن مثلث ،دایره و دیگر شکل های هندسی هستند.

با توجه به نظرات مختلف در گروه به خصوص در پاسخ به سوالات مربی بتواند آرامش خود را حفظ کند و تمرین صبوری داشته باشد….

معلم یاران در تحویل دروس از دوستان خود بتوانند عدالت و انصاف را رعایت کنند.

دانش آموز بتواند در هنگام تحویل درس به معلم یاران و دبیر مربوطه با صداقت رفتار کند.

القای اعتماد از جهت حل پلی کپی ها و امتحاناتی که دبیر در آن حضور ندارد ( به صورت آنلاین ) به دانش آموزان

دانش آموزان مدرسه به نمادهای دینی و مذهبی علاقمند شوند.

هر سال حداقل ۴ سوره قرآن را حفظ کنند.

اماکن زیارتی تهران را یکبار ببینند.

آشنایی با شهرهای زیارتی مثل مشهد و مفهوم زیارت

آشنایی با مفهوم نیایش و دعا کردن

علاقه‌مندی بیش‌تر به کتاب و کتاب‌خوانی

در پایه دوم دانش آموزان آموزش نماز دو رکعتی را می بینند و کم کم آماده شرکت در نماز جماعت (ظهر و عصر ) می شوند.

ایجاد بستر مناسب بدور از اجبار و تشویقات غیر ضروری

آموزش طهارت و تاکید بر این امر از روش های غیر مستقیم مانند نمایش ـ بیان خاطره و نمایش انیمیشین مرتبط

قدم بر داشتن در مسیر آموزش مهارت خیر گزینی و انتخاب مناسب

پیگیری در اجرای مناسک دینی و مذهبی

ایجاد روحیه جهادی گری و مسئولیت پذیری در بین معلمین

توجه به حقوق دیگران (مربی – همکلاسی ها)

توسل و تمسک به حضرات معصومین علیهم السلام

یادگیری صبر و گذشت

دانش آموز بتواند تا پایان سال بحث تکلیف پذیری را درک کند. به معلم و دوست های خود احترام بگذارد. با الفاظ مناسب و محترم یکدیگر را صدا بزنند.

قدردانی  و تشکّر ازبزرگتر ها.

مهربان بودن با دیگران.

دلسوزی و همدلی با اشخاص.

احترام به بزرگتر

ایجاد حس کمک بهم

تمرین خواندن نماز

دانش آموز یاد بگیرد که اول هر کار مهمی بسم الله بگوید و با نام خدا کار خود را آغاز کند.

دانش آموز حداقل سه سوره از قرآن کریم رو بتواند از حفظ بخواند.

دانش آموز بعد از خوردن غذا خدا رو شکر کند و از نعمات خدا سپاسگذار باشد.

پایبندی به نماز جماعت و اول وقت را درک کند – دانش آموز راستگویی را ترجیح دهد –

اهمیت احترام به بزرگتران را درک کند.

در بدو ورود به مکان جدید سلام‌کند کمک به دوستان خود را بیاموزد.

بفهمد که لازم است به پدر و مادرش احترام بگذارد.

 بفهمد که لازم است در کلاس درس از معلمش حرف شنوی داشته باشد.

بفهمد هنگامی که به جایی وارد شد ” سلام ” کند.

رعایت اخلاق در بحث کردن و عدم پرخاش در مقابل اندیشه مخالفشان

زود قضاوت نکردن افراد و تفکراتشان قبل از اطلاع کامل از حقیقتپرهیز از تندگویی و زبان گزنده در بحث

درک مفهوم جذب خیر و خوبی برای خود متربی در صورتی که برای دیگران هم طلب خیر داشته باشد.

تقویت روحیه تشکر و قدردانی(خداوند*والدین*مربی ها)

توجه به مناسبت های مذهبی و معرفی اخلاق و آداب ائمه اطهار در این مناسبت ها

ارتباط موثر با دانش آموز در جهت بکارگیری تخصص همراه با تعهد

احترام به مقام استاد و معلم

احترام به همشاگردیها