گزارش هفتگی فعالیتهای کلاس فکرانه خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.
پویانمایی و گفتگو
مهارتهای اجتماعی و ارتباطی ، مهارت های کلامی
دوست یابی
در آغاز کلاس از نوآموزان سه سوال شد که چگونه با دیگران دوست شویم؟ دوست خوب باید چگونه باشد؟ با دوست خود باید چگونه رفتار کنیم؟
شاید در نگاه اول سوال ها بسیار برای بچه ها پیچیده باشد اما نوآموزان پاسخ هایی دادند که برای مربی بسیار جذاب و جالب بود.
قصه گویی
مار زورگو
مهارت های کلامی
اهداف تقویت مهارت شنیداری – تقویت اعتماد به نفس
به نام خدای مهربان یک روز موش قصه ی ما وقتی داشت به خونه می رفت دید صدایی میاد وقتی جلو رفت دید یک مار ی آمد تو خونه اش با مار صحبت کرد از خونش بره بیرون ولی مار گوش نمی داد آقا موشِ رفت و با پادشاه موش ها مشورت کرد پادشاه گفت کاری نمیشه کرد باید زودتر به فکر می بودی ازخونت محافظت می کردی الان هم برو یک خونه دیگه بساز!
آقا موشِ گفت این همه زحمت کشیدم خونه ساختم کمی فکر کرد ناگهان فکری به ذهنش زد وقتی باغبان رو دید که خوابیده فوری روش اومد و بیدارش کرد باغبان افتاد دنبالش رفت روی مار، باغبان چوب رو بر سر مار زد.
در کلاس صحبت شد آیا مشورت خوبه؟ با چه کسی مشورت کنیم؟
هرکسی زور بگه چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا کاریش نداشته باشیم؟
گفتگوی آزاد
مهارت های کلامی ، مهارت های ذهنی
از بچه ها خواسته شد تا در مورد موضوع دلخواه برای دوستان خود صحبت کنند، مانند تعریف خاطره قصه و اتفاقاتی که برایشان جالب بود.
افزایش اعتماد به نفس و سخنوری در جمع
گفتگو
قانون مداری و اهمیت قوانین
اهداف: آشنایی با قانون مداری – افزایش اعتماد به نفس – مهارت گفتگو در جمع
گفتگو در مورد قانون مداری به همراه پویا نمایی مهارت های زندگی
از بچه ها سوال شد قانون چی هست؟
قانون چه فایده ای دارد؟ بعضی بچه ها گفتند برای اینکه آسیب نبینیم یا ضرر نکنیم .
پرسیده شد مدرسه چه قانون هایی دارد؟
قصه گویی
بهداشت فردی و مهارت های کلامی
افزایش قدرت تمرکز و شنیداری
داستان پیلی
پیلی پسری بی نظم و شلخته بود همه چی رو پرت میکرد یک روز مادرش تصمیمی گرفت پیلی وقت خواست به اتاقش بره پاش رفت رو اسباب بازیش و اسباب بازیش شکست خواست ناهار بخوره ظرف تمییز پیدا نکرد به مادرش گفت مادر هم گفت مگر برای شما فرقی داره پیلی خواست بره جشن تولد ولی لباس تمییز نداشت وقتی رفت تولد بچه ها بهش خندیدن چون لباسش کثیف بود.
برگشت خونه به مادرش گفت مادرش گفت حالا که متوجه شدی بهت لباس تمییز میدهم.
گفتگو
تشکر و شکایت ها
اهداف: تقویت اعتماد به نفس – تقویت گفت وگو درجمع – تقویت مهارت تشکر کردن و انتقاد کردن – تقویت تمرکز و مهارت شنیداری
بچه ها به حالت گفتگو می نشینند وبا اجازه گرفتن از مربی ازهر کسی که بخواهند میتوانند تشکر کنند و از هر کسی که شکایت دارند بدون اینکه اسمش را بگویند یا اشاره کنند شکایت و علت نارحت شدنشون را بیان می کنند.
قصه گویی
امام حسن عسگری (ع)
اهداف: افزایش تمرکز – افزایش محبت به امام
اصل: تقید به ارزش های دینی
به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام داستانی ارائه شد بعد بچه ها بازی گروهی اونو و نیکی ماک و اوتلو انجام دادند.
ابویوسف شاعر متوکل عباسی بود وقتی پسرکوچکش به دنیا اومد نیاز مالی پیدا کرد ولی هیچ کس کمکش نکرد به ذهنش رسید پیش امام حسن عسکری علیه السلام برود واز او درخواست کمک کند ولی شاعر خلیفه بود و هیچ کاری برای امام نکرده بود وقتی به کوچه امام رسید قبل از اینکه در بزند ابوحمزه خادم امام در را باز کرد و کیسه از چهارصد درهم به او داد و گفت امام فرمود آن را برای کودکت استفاده کن خدا برکت دهد اما واقعا امام از کجا فهمید که کودکش به دنیا آمده است و نیاز مالی دارد و قبل ازاین که در خانه امام را بزند کیسه را به ابویوسف میدهد! چه امام مهربان و آگاهی.
بازی فکری
مهارت های ذهنی و مهارت های اجتماعی و ارتباطی
بازی فکری نیکی ماک ، انو ، برج هیجان
روش بازی فکری نیکی ماک
برای شروع بازی کارتی نیکیماک ابتدا کارتها را بُر می زنیم و به هر بازیکن ۴ تا کارت به پشت بدون آنکه تصویر آن مشخص شود، می دهیم و مابقی کارتها را وسط میز و در دسترس همه ی بازیکنان می گذاریم. هر یک از این کارتها دارای یک عدد مشخص می باشد، در بازی نیکیماک بازیکنی که جمع اعداد روی کارتهایش کمتر از بقیه باشد، برنده این بازی می باشد.
هر یک از بازیکنان ۴تا کارتی را که در دست دارند کنارهم می گذارند و دوتا کارت ابتدایی را به صورت مخفیانه نگاه می کنند. بازیکنی که شروع کننده ی بازی است یک کارت از وسط میز بر میدارد. با توجه به عددهای دو کارتی که به صورت مخفیانه دیده، می تواند کارت انتخابی را در صورتی که رقم پایینی دارد با یکی از کارتهای خود عوض کند و کارت خود را به رو بسوزاند.
در صورتی که رقم کارت انتخابی بالا بود می تواند آن کارت را به رو بسوزاند. در این بازی تعدادی از کارت ها هیج عددی ندارند که به آنها کارتهای فرماندهی می گوییم، هر کارت فرماندهی قابلیت خاص خود را دارد که باعث مهیج شدن بیشتر بازی می شود.
در آغاز بازی بازیکنان اطلاعاتی کمی در مورد کارتهای خود دارند، ولی در طول بازی نه تنها در مورد کارتهای خودشان بلکه در مورد کارتهای حریفان نیز اطلاعاتی پیدا میکنند. در این بازی فکری بسیار باید حواس جمع بود و حافظه ی قوی داشت باید به خاطر بسپارید که رقیبتان چه کارتهایی را تعویض کرده است. از همه مهم تر باید قدرت ریسک پذیری خود را در این بازی بالا ببرید.
و در نهایت هر بازیکنی که احساس کند مجموع ارقام کارتهایش از بقیه بازیکنان کمتر است می تواند با اعلام نیکیماک بازی را متوقف کند. در پابان بازی مجموع ارقام بررسی می شود و بازیکنی که جمع ارقام کارتهایش از بقیه کمتر است فرمانده ی پیروز بازی فکری نیکیماک می باشد.
روش بازی کارتی اونو:
بعد ار انکه هر یک از بازیکنان ۷ عدد کارت خود را دریافت و مرتب کردند ، نفر پخش کننده کارت ، بقیه کارت هارا در وسط بازی به پشت روی هم قرار میدهد و یکی از کارتهارا برگردانده، طوری که نوع کارت مشخص باشد.
نفر پخش کننده کارت خود به عنوان شروع کننده بازی نیز می باشد.
حال باو باید کارتهای هم شکل و یا همرنگ کارتی که بر روی زمین قرار دارد را در دست خود بیابد و روی ان بیاندازد.
بعد از انکه نفر اول بازی را شروع کرد دیگر بازیکنان باید در جهت عقربه های ساعت بازی را ادامه دهند.
این نکته را باید در نظر داشته باشید که بازیکنی که کارت مشابه یا همرنگ کارت برروی زمین نداشته باشد باید یک کارت بردارد.
اگر یکی از بازیکنان کارت(برداشتن ۲ کارت)را بازی کند،نفر بعدی باید ۲ عدد کارت بردارد و حق بازی تا نوبت بعد را ندارد.
اگر بازیکنی کارت ویژه انتخاب رنگ را انتخاب کند و بازیکن عدی باید طبق گفته او بازی را ادامه دهد و اگر از رنگ گفته شده را در کارت های خود ندارد باید یک کارت بردارد.
زمانی که شما تنها یک کارت در دست دارید باید بگویید “اونو” و اگر گفتن کلمه “اونو” را فراموش کنید و بازیکن دیگری این مورد را به شما یاداوری کند شما باید ۲ کارت به عنوان جریمه بردارید.
۲کارت:
با استفاده از این کارت توسط شما بازیکن بعدی نوبت خود را از دست داده و باید ۲ کارت بردارد.
این کارت برای جلوگیریاز برنده شدن یا . تک کارت شدن نفر بعدی بسیار مفید است.
اگر نفربعدی هم یک دو کارت دیپر بازی کند باید نفر بعد چهار کارت بردارد.
معکوس کننده:
زمانی که این کارت استفاده میشود اگر بازی در جهت عقربه های ساعت بوده است حال باید برخلاف عقربه های ساعت ادامه پیدا کند.
پرش از نفر بعد:
اگر این کارت را بازی کنید بازیکن بعد از شما نوبت خود را از دست میدهد
کارت ویژه(تعیین رنگ):
بعد از انداختن این کارت شما میتوانید تعیین کننده رنگ باشید.از این کارت تا زمانی که مجبور نشده اید استفاده نکنید تا همیشه برگ برنده ای در دست داشته باشید.
کارت ویژه(برداشتن ۴ کارت):
با انداختن این کارت نفر بعدی باید ۴ عدد کارت بردارد و نوبت خود را نیز از دست می دهد.
فرد استفاده کننده از این کارت میتواند رنگ را نیز تعیین کند.
از این کارت تا زمانی که مجبور نشده اید استفاده نکنید تا همیشه برگ برنده ای در دست داشته باشید.
امیدواریم با استفاده از این راهنمای بازی ، از بازی کارتی اونو بیشترین لذت را ببرید و اوقات فراغت خود و دوستان و خانواده تان را شاد تر و مفرح تر کنید .
روش بازی برج هیجان ( جنگا )
شروع بازی با کسی هست که برج بلوک ها رو میچینه. هر دور بازی حدود ۱۵ دقیقه زمان میبره. بازیکن ها به نوبت شروع به برداشتن بلوک میکنن. مرحله به مرحله و با دقت هر شخص یک بلوک رو بر میداره. برج به جایی میرسه که نیاز به تمرکز و هوش زیادی داره تا ادامه پیدا کنه. هر شخص باید قطعه ای ورداره که امکان ریزش برج برای نفر بعدی زیاد باشه. هرکسی که وقت برداشتن بلوک باعث ریختن برج بشه.