دقت، وقتی با هیجان و بازی همراه باشد،جذابتر میشود…در این فعالیت، معلم،کلمهای پای تخته مینويسند و از دانش آموزان میخواهند با مورد خاصی، کلمهای از بین کارت کلماتی که دارند،پیدا کنند.
مثلاً :حرف دوم کلمهٔ پای تخته، حرف سوم کلمهای باشد که در دست دارند. یا صدای اول، حرف سوم کلمه باشد و … هر نفر زودتر کلمه مورد نظر را بین کارت کلماتش پیدا کند، امتیاز میگیرد. همچنین در روشی دیگر، بچهها به صورت گرد روی زمین مینشینند و معلم یک کلمه را وسط قرار میدهند و مورد خاصی مثل دفعه قبل پیدا کنند. هر نفر کلمه مناسب را زودتر پیدا کند و روی کارت معلم قرار دهد، کارت خودش و کارت معلم را به عنوان جایزه دریافت میکند.
در کلاس فارسی فعالیت لیوانهای مترادف و متضاد را داشتیم:که روی لیوانها، کلمات متضاد نوشته شده بودند ولی به دانش آموزان رابطه کلمات، یعنی ((تضاد)) گفته نشده بود و خودشان باید به این رابطه پی میبردند. لیوانها به صورت پراکنده روی میز چیده شده بودند و دخترانمان، دو نفر دو نفر میآمدند و هر نفر زودتر به رابطه پی میبرد و تعداد لیوانهای بیشتری جمع میکرد، برنده بود.نحوهی قرار دادن لیوانها که با کمک مدادها صورت میگرفت،باعث شادابی و هیجان بیشتری بین دخترانمان شد.