در فعالیت فارسی عزیزانمان ابتدا گفت و گویی در باب هنر و هنرمند بودن داشتند، سپس با انواع هنرها و چگونگی مسیر موفقیت در یک هنر و رسیدن به هنرمندی آشنا شدند
در انتها جهت ایجاد انگیزه به عزیزانمان شمع های رنگی به عنوان نمونه ای از یک کار هنری داده شد.
در ادامه دخترانمان واژه سازی درس دهم « گسترش واژگان با استفاده از واژگان هنرمند و ابزار مرتبط با هر هنر» را همراه با انجام فعالیتی جذاب ، فرا گرفتند.
ابتدا تعدادی تصاویر مرتبط با یک مهارت و هنر روی تخته زده شد، سپس عزیزانمان باهم فکری، حدس های مختلفی را بیان کردند که هرکدام مربوط به چه هنری است .
در بخش دیگر کارت هایی در اختیار دخترانمان قرار داده شد و می بایست تشخیص می دادند که هرکدام از کارت ها ابزار مربوط به کدام هنر است؟
بعد از آن عزیزانمان نقاشی هر کارت را روی آن کشیده و در زیر هر هنر بر روی برد نصب کردند و به این ترتیب با هنرها و ابزارهای مورد نیاز هرکدام آشنا شدند
در انتها برای تقویت دقت و دست ورزی دانش آموزان املای فعالیتی از درس هنرمند انجام شد .
ابتدا دانشآموزان متن درس دهم را به شکل کامل و دقیق روخوانی کردند . سپس کتاب فارسی را بسته و با توجه به متن درس جاهای خالی متن را کامل کردند و سپس کلمات حاشیه متن را با توجه به دستور ، رنگ آمیزی کرده و در انتها به برش و تا پرداخته و شکل نهایی را تکمیل کردند .