روش میـــزان در متوسطه اول
ويژگیهای روش آموزشی میزان در متوسطه اول
محور آموزش دانش آموز است، دانش آموز فعال است و برای يادگيری خود اوست كه تلاش ميكند. معلم در كلاس درس هدايت كننده و راهنماست، پس معلم بايد بتواند زمينه رشد همه دانش آموزان كلاس خود را متناسب با نيازشان فراهم كند. تفاوتهای فردی دانش آموزان جدی گرفته می شود و هر دانش آموز متناسب با میزان و نوع توانایی اش رشد خواهد کرد. استرس های ناشی از ارزشیابهای دورهای از بین رفته و با ارزشیابیهای هرروزه توسط خود دانش آموز رشد او مرتب مورد بررسی قرار میگیرد. هریک از دانش آموزان بدون مقایسه با دیگر دانش آموزان خود یک پروژه مستقل برای معلم به حساب می آید. لذا تعداد دانش آموزان كلاس نبايد زياد باشد. معلم نمیتواند در كلاس، تدريس مستقيم داشته باشد بلكه بايد از روشهای غير مستقيم برای فهم دانش آموزان استفاده كند؛ او پاسخ سوالات دانش آموزان را نمیگويد بلكه آنها را راهنمایی میكند تا خود به پاسخ برسند. دانش آموزان مطابق علاقه و برنامه خود، اوقات حضور در كلاسهای درسی را انتخاب میكنند.مهمترین راهبردهای آموزشی و پرورشی در روش میزان
مهارت محوری به جای حافظه محوری
مشاور به عنوان بسترساز نه القاگر
ســواد مـالـی
روش های اجرای راهبردهای آموزش
- كلاسهای متمركز
- كلاسهای انتخابی
- نحوه ارزشيابی
اگر دانش آموزان بخواهند در كلاسهای آزاد شركت كنند و نياز به تدريس مستقيم معلم نداشته باشند، نياز است در كلاسی متمركز همه دانش آموزان حضور يابند و از توضيحات معلم در مورد مبحث پيش رو بهره برند. شايان ذكر است كه زمان اين كلاس معمولا ۲۰ دقيقه در هفته براي هر درس میباشد مگر كلاسهايی كه احتياج به زمان بيشتری دارند مانند رياضی.
كلاسهای انتخابيی محملی است برايی فعاليتهای آزادانه دانش آموزان که مبتنی بر تلاش خود دانش آموز است. آنها با برنامه از پيش تعيين شده خود، در كلاسها شركت كرده و بسته به توان و علاقه خود از كلاسهای انتخابی بهره میبرند، تمام سعی آنها این است که با مراجعه به کتاب و سایر ابزارهای کمک آموزشی، خود به کشف مطالب درسی نایل شوند و با تلاش خود درس را فهم كنند و آن را به معلم خود ارائه میدهند تا معلم از يادگيري دانش آموزان و صحت یافتههای آنها مطمئن شوند. روند استفاده دانش آموزان از كلاس انتخابی را در زير میبينيد.