تغذیه در هوای آلوده‌/دبستان دخترانه/۲۱ آذر ماه۱۴۰۲

یکی از چالش هایی که در فصل پاییز با آن دست به گریبان هستیم ،آلودگی هواست.نوع تغذیه ما در روزهای آلوده در آسیب ندیدن از این مقوله بسیار موثر است. 

🥜مصرف ویتامین ها:

E و C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کنند و حتی منجر به غیر فعال شدن رادیکال‌های آزادی می‌شوند که از طریق هوای آلوده می‌توانند در بدن تشکیل شوند. توصیه می‌شود در روز‌های آلوده از منابع غذایی استفاده شود که حاوی ویتامین E هستند. وجود گردو، بادام، جوانه گندم، جگر و سبزیجاتی که برگ سبز دارند در سفره می‌توانند اثرات آلاینده‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند چرا که منابع غنی‌ای از ویتامین E و C به شمار می‌روند.

🧀🥛لبنیات مصرف کنید:

مصرف لبنیات و شیر در روز‌های آلوده بسیار توصیه می‌شود و تاثیر زیادی بر ایمنی بدن در برابر آلاینده‌ها دارد. البته باید توجه داشته باشید که حتما از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید چرا که مصرف لبنیات پرچرب مشکل تشدید بیماری‌های ریوی را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت!

🥘چه بپزیم و نپزیم‌ها در روز‌های آلوده؟!

بهتر است غذا‌هایی طبخ و مصرف شود که مواد اولیه آن‌ها سبزیجات است. صیفی جاتی مانند سیب زمینی، هویج، شلغم، چغندر و محصولات کشاورزی‌ای که به صورت غده‌ای هستند باید در وعده‌های غذایی روزانه استفاده شود. توصیه می‌شود این مواد پخته و بخارپز شوند تا علاوه بر هضم آسان تر، خاصیت شان را نیز از دست ندهند. برای روز‌های آلوده بهتر است غذا‌هایی طبخ شود که حاوی غلات سبوس دار، انواع حبوبات، کدو، گوجه و فلفل باشند.

🧄🧅سیر و پیاز دشمن رادیکال‌های آزاد:

سیر و پیاز از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ای به شمار می‌روند که نقش مهمی را در کاهش مخاطرات رادیکال‌های آزادی دارند که از هوا وارد بدن می‌شود. توصیه می‌شود در طبخ غذا از سیر و پیاز فراوان استفاده شود.

🍏🍇از خواص میوه‌ها غافل نشوید!

سیب به تنهایی این خاصیت را دارد که سرب وارد شده به بدن را جذب کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن شود. پرتقال، لیمو، گریب فروت، انبه، کیوی و… از جمله میوه‌هایی هستند که برای روز‌های آلوده توصیه می‌شوند.

🥛نوشیدنی‌هایی برای روز‌های آلوده!

شیر، انواع دمنوش، آب انار، آب‌گوجه، چای سبز، آب هویج و آب سیب به عنوان نوشیدنی برای حفظ ایمنی در روز‌های آلوده بسیار موثر است.

اخبار مرتبط