پیشرفت علمی دانش آموزان میزان بسیار بالاست.
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشنانسی عمومی
عنوان بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی ، خود تنظیمی ، اهمال کاری و هوش اجتماعی دانش آموزان پسر مدارس میزان و عادی شهر تهران
استاد راهنما : جناب آقای دکتر بهرام موحد زاده
محقق : سحر مجید پور
زمستان ۱۳۹۶
مقدمه :
در پژوهش چهار متغیر مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بخش ابتدا هر متغیر تعریف شده و پس از بررسی عوامل موثر بر آن نتیجه نهایی گزارش خواهد شد.
جامعه آماری پژوهش شامل ۵۶۰ دانش آموز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ می باشد. ۲۸۰ نفر این دانش آموزان از مدارس میزان انتخاب شده و ۲۸۰ نفر دیگر از مدارس عادی جهت مقایسه انتخاب شده اند.
تعریف پیشرفت تحصیلی :
عبارت است از هر وضعیتی که موجب تحول دانش آموزان شده و آنها را در مراحل مختلف تحصیلی موفق بدارد و نیز ارتقا سطوح بالاتر تحصیلی در رشته های مختلف تحصیلی
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی :
چهار عامل کلی بیش از علل دیگر مسئول موفقیت ها و شکست ها هستند:
توانایی،تلاش،سطح دشواری تکلیف و شانس
که هر کدام را می توان در سه بعد طبقه بندی کرد:
هسته علیت: از درون نشات می گیرد یا بیرون؟
ثبات-عدم ثبات: در طول زمان چه وضعیتی دارد؟
قابلیت کنترل: به صورت ارادی قابل کنترل است یا خیر؟
نحوه بررسی و نتایج پیشرفت تحصیلی :
در بررسی پیشرفت تحصیلی از نمره ای که دانش آموزان در آزمون پیشرفت تحصیلی هرمنس بدست آوردند استفاده شد.
میانگین اکتسابی دانش آموزان مدارس میزان ۴/۴۹ از ۵ و مدارس عادی ۳/۵۸ بود که هر دو بالاتر از حد متوسط هستند اما مدارس میزان در طیف لیکرت نمره بسیار بالایی کسب کرده اند.