متوسطه دوم پسرانه میزان

درباره مقطع

درسال ۱۳۷۵ آقایان حمیدرضا آیت اللهی، حمید دادگسترنیا، حمیدرضا عسکریان و سید ابوالفضل سیدموسوی _که هریک سابقه درخشانی در تعلیم و تربیت طی سالیان متمادی داشتند_ نشستهایی باهم گذاشتند تا به تاسیس موسسه ای اقدام کنند که بتواند طرحی نو در آموزش و پروش دراندازد و محیطی سالم، علمی، معنوی و انقلابی برای دانش آموزان فراهم کند.
در اولین سال تاسیس (مهر۱۳۷۶) تصمیم گرفته شد تا پایه های اول و دوم و سوم نظری در دبیرستانی به نام میزان و با مدیریت جناب آقای حمید دادگسترنیا شروع به کار کند. مکانی اجاره ای در محل بلوار تیموری بن بست گلنار تهیه شد و شروع بکار این موسسه اعلام گردید. برخی از دانش آموزانی که در مدارس قبلیِ فعالیت این موسسان، با ارزش نوع فعالیت این افراد آشنا بودند ابراز تمایل کردند که آن مدارس را رها کرده و در میزان ادامه تحصیل دهند. در ابتدای کار بزرگواران بسیاری مثل مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دعایی در همراهی توصیه به افراد برای حضور در این موسسه دلگرم کننده ما بودند.
این موسسان با جذب دبیران برجسته و خوش سابقه همچون آقای سید کاظم گلپایگانی، کادر آموزشی و تربیتی میزان را تکمیل نمودند و با توکل به باریتعالی و شکر گزاری از او بخاطر این توفیق، تمامی هم و غم خود را برای برآورده شدن اهداف والای اولیه برای این موسسه مصروف کردند.
در سال تحصیلی ۷۸-۷۷ مدرسه با چهار پایه اول، دوم، سوم و چهارم نظری پرتلاش ادامه فعالیت داد و از آن پس دبیرستان با این چهار پایه (که اکنون بر اساس تصمیم آموزش و پرورش بصورت دهم، یازدهم و دوازدهم درآمده است و اول نظری نیز در قالب نهم به متوسطه اول انتقال یافته است) فعالیت نموده است.

تــور مجــازی

کادر آموزشی متوسطه دوم

مهدی دادگسترنیا

مدیر

سیدساسان عظیمی حسینی

معاون آموزشی

ولی‌الله تائبی

معلم راهنما

علی سلطان محمدی

معلم راهنما

سید محمد رسول رضوی

معلم راهنما

سید ابوالقاسم حسینی بیوکی

معاون پرورشی

ابوالفضل مقیمی

معاون اجرایی

شاخص‌های اجرایی روش میزان

در متوسطـه دوم

دفترچه مفاهیم علمی

کارنامه آنلاین

سازمان دانش‌آموزی

برنامه هفتگی متفاوت

اردوی های جهادی ؛ می سازیم تا ساخته شویم …

نمـایه اردوهـای جـهادی چلـگرد و لـردگان

مهـارت افـزایی میـزان

میزان ، مدرسـه مهـارت افـزایی

دانش آموزان دبیرستان میزان، در فعالیت‌های غیر درسی خود، مهارت‌های پایه برای زندگی روزمره با افق یلند مدت (زندگی بعد از فارغ التحصیلی) را فرا می‌گیرند. در این راستا به صورت انتخابی در کلاس‌ها یا فعالیت‌هایی که در جهت ارتقاء هر یک از این مهارت‌ها تدارک دیده شده‌اند، شرکت می‌کنند. دانش آموز مطلوب میزانی، دانش آموزی است که تعداد بیشتری از این فرآیند‌ها را طی کند.

سـواد رسـانه‌ای

سـواد مـالـی

سـواد رایـانه‌ای

سـواد حقـوقی

سـواد فنـی

سـواد عقیـدتی

کرسی آزاداندیشی

در برنامه هفتگی رشته انسانی (دهم ، یازدهم و دوازدهم به صورت مشترک) یک جلسه در هفته با عنوان کرسی آزاد اندیشی تدارک دیده شده است. هدف اصلی از این جلسات، بحث و مناظره (و نه مجادله) و اندیشه ورزی در راستای بالا بردن قدرت تحلیل در مسائل روز است. گرچه تلاش برای متقاعد کردن طرف مقابل انجام می پذیرد، لکن هدف اولیه این نیست! چرا که در مسائل علوم انسانی، تغییر نگرش و عقیده، نیازمند زمان، تجربه و مواجهه با شرایط مختلف است.

میزان ، مدرسه اذان کوک

نماز ستون دین ماست  و اهمیت نماز اول وقت در عمل باید نهادینه می شود و تنها به خطابه و گفتار نباید اکتفا کرد. از این رو در فعالیت های مدرسه میزان (داخل مدرسه یا خارج آن)، حتی المقدور برنامه ها با وقت نماز تنظیم می شود و با صدای اذان ، معلم و دانش آموز برای شرکت در نماز جماعت اول وقت، در نمازخانه مهیا می شوند

فـارغ التحصیلان میـزان و آزمـون کنـکور

سوالات متداول

پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره روش میزان در دبیرستان دوره دوم

واضح است تدریس متکی به مربی که در روش‌های متداول مرسوم است ـ به مرور قدرت تعلم و یادگیری را در دانش‌آموزان کم کرده است و با تقویت تدریس شنیداری صرف، قدرت استدلال و تفکر تدریجاً کمتر خواهد شد، زیرا دانش‌آموز کاملاً منفعل است. بنابراین در روش میزان کلاس درس به شیوه معمول و سنتی منتفی شده است. حال آنکه در روش میزان کرسی‌های علمی (با عنوان کرسی مباحثه) با حضور دبیران مجرب، به صورت حداقلی برقرار است. لذا دانش آموزانی که قدرت حافظه شنیداری بالایی دارند، می‌توانند از این امکان در کنار سایر منابع، با انتخاب و اختیار خود، استفاده کنند. در ضمن این نکته نیز مغفول نماند که حافظه شنیداری حربه موثر در تذکر و یادآوری مطالب قبلی است و تاثیر بسیار کمتری در یادگیری دانش‌آموز دارد.

از آنجا که قدرت تمرکز بالا، یک مهارت است، در روش میزان تلاش مربیان و مشاوران بر آن است که این مهارت در دانش آموزان در شرایط محیطی مختلف نهادینه شود. چرا که با ورود به دانشگاه و در مواجهه با جامعه و مشکلات پس از آن، مهارت تمرکز بالا در عین تعدد امور برای رسیدن به اهداف والا، یک امر غیر قابل انکار است. حال آنکه در روش میزان بستر مناسب برای ایجاد شرایط خاص برای این افراد مهیا می‌شود.

اولا این نکته یکی از مهمترین برکات روش میزان است که دانش‌آموز در فرآیند یادگیری فعال است، نه منفعل ! لذا ایشان نمی‌تواند در مدت زمان طولانی منفعل باشد! ثانیاً عرض شد که امکان بهره‌مندی از کرسی‌های مباحثه برای دانش‌آموزان علاقه‌مند برقرار است و ثالثاً با توجه به عدم وجود شرایط تحمیلی از قبیل زنگ و … گاهی دیده می‌شود دانش‌آموزان مدتها در حال مطالعه و یا استفاده از سایر منابع دیداری، شنیداری و … است. اصل ایجاد انگیزه و حرکت در دانش‌آموزان است که در این صورت گذر زمان در قبال شنیدن مطالب از استاد و فهم دقیق آن حس نمی‌شود.

یادگیری وقتی محقق می‌شود که فرد بتواند فعالانه برای به خاطر سپردن و درک عمیق وقت بگذارد و لذا تدریس معلم به تنهایی کفایت نمی‌کند و در کنار تدریس زمان بیشتری باید برای تسلط بر مطلب زمان صرف کند. بنابراین وقتی که در کلاس سپری می‌شود به علاوه وقت یادگیری، زمان بیشتری از روش میزان که از ابتدا فعالانه عمل می‌کند ـ خواهد گرفت. به این نکته نیز توجه شود که در تدریس مستقیم، اگر هم سرعت بیشتر باشد اما یادداری به مراتب از روش میزان کمتر است. یعنی سرعت تدریس فدای تفهیم مطالب می‌شود. در ضمن شاید در ابتدای امر سرعت یادگیری دانش‌آموز به نظر کند می‌رسد، لیکن یادگیری عمیق مفاهیم مبنایی و اولیه که همراه با آزادی و اختیار و در عین حال با تحریک حس کنجکاوی همراه است، به مراتب دانش‌آموز را در یادگیری و به کار بستن مباحث ثانویه، سریع‌تر و توامندتر از حالت تدریس مستقیم خواهد کرد. به بیان دیگر اینرسی بالای یادگیری مطالب مبنایی، خود باعث تامل و تفکر و در نتیجه تعمیق مطالب در ذهن دانش‌آموز می‌شود.

انگیزش‌های بیرونی مثل نمره و توبیخ و … راه حل‌های کوتاه مدت و موقت و عمدتا در دراز مدت مخرب است ، چراکه انگیزه امری درونی است و متاسفانه در روش‌های متداول، با محرک‌های کاذب بیرونی انگیزه‌های افراد را تخریب می‌کنند. در صورتی که در روش میزان امکان برانگیختن انگیز‌‌های درونی متنوع و مطابق با شخصیت‌های مختلف قابل تحقق است. انگیزه‌هایی از قبیل : تحریک حس کنجکاوی، آینده نگری، ایجاد احساس نیاز، بلندپروازی، بها دادن به حس استقلال طلبی، انگیزش‌های عقیدتی و مذهبی، بهادادن به استعدادهای واقعی و نهفته افراد، انطباق توقعات با توانایی‌های افراد، شناسایی و برطرف کردن اعتیادهای زیستی یا رفتاری دانش‌آموز، شناسایی و برطرف کردن اختلالات یادگیری و …. . جالب است که در روش میزان از همان هفته‌های ابتدایی سال تحصیلی بی‌انگیزگی افراد مشخص شده، مشاوران و معلمین راهنما می‌توانند با دقت و در زمان بیشتر به دانش‌آموزان کمک رسانده و آنها را هدایت تحصیلی نمایند.

اولاً این نکته هنوز قابل بررسی است . چراکه در دو سال اجرای روش میزان در دبیرستان این امر قابل مناقشه و بررسی است. البته با وجود قدرت آزادی و انتخاب و برداشته شدن محدودیت‌ها ممکن است پراکندگی دانش‌آموزان بیشتر شود. لیکن این امر یک فرصت مناسب است. جالب آن که در روش میزان غربالگری مناسب و منطبق با استعدادها و علایق افراد به خوبی صورت می‌گیرد.( به عنوان مثال در سال ۹۵-۹۴ تعدادی از دانش‌آموزان با تغییر رشته مناسب و یا حتی مجاب به ادامه تحصیل در هنرستان شدند)

موشن گرافیک روش میزان در دبیرستان

پخش ویدیو

اخبـار دبیرستان پسرانه دوره دوم میـزان