متوسطه اول پسرانه میزان

درباره مقطع

پس از آغاز به کار مدرسه در مقطع دبیرستان در سال ۷۶ اقبال بسیاری به مدرسه شد و تصمیم گرفته شد که مدرسه راهنمایی میزان نیز تاسیس گردد. پس از تامین نیروی انسانیِ لازم و با تجربه، در سال ۱۳۷۹ مدرسه راهنمایی میزان در محل بلوار تیموری تاسیس گردید و از سال تحصیلی ۸۰-۷۹ با حدود ۷۰ دانش آموز اول راهنمایی و با مدیریت جناب آقای دادگسترنیا آغاز بکار کرد. در سالهای بعد بتدریج پایه های دوم و سوم راهنمایی نیز اضافه گردید و مدرسه راهنمایی با این سه پایه و البته در ساختار نظام جدید یعنی متوسطه اول تاکنون مشغول فعالیت است.

تــور مجــازی متوسطه اول

کادر آموزشی متوسطه اول

مهرداد مالکی

مدیر

حمید ملایی

معاون اجرایی- معلم قرآن

امیرحسین خرم‌نژاد

معاون آموزشی- معلم ریاضی

حسین نوعی

معاون پرورشی- معلم مطالعات اجتماعی

سید مرتضی میری

راهنمای پایه هشتم- معلم ریاضی

مرتضی باباخانی

راهنمای پایه هفتم- معلم ریاضی

آشنایی با اهداف در متوسطه اول دبیرستان میزان

ماموریت ما فراهم آوردن زمینه های رشد و تعالی دانش آموزان در بستر فرهنگی شیعی-ایرانی است، به طوری که در ابعاد درسی_آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، مذهبی و مهارت‌های فردی سرآمد باشد. از نظر موسسه میزان، يك دانش آموز موفق بايد در همه اين ابعاد چهارگانه، تلاش کرده باشد. این موارد به تناوب و با توجه به شرایط، در طول دوره سه ساله ارائه می شوند و دانش آموزان با انتخاب رشته مورد علاقه خود، در آنها شرکت می کنند. لازم است به این موضوعِ مهم اشاره کنیم که روانشناسان اضطراب را مادرِ همه بیماری های روانی می‌دانند. اغلبِ مدارس زمینه های ایجاد استرس و اضطراب را در دانش آموزان فراهم می‌کنند. نمره و امتحان و قوانین انضباطیِ زیاد، مهمترین عواملِ استرس زا در مدرسه هستند. ما در مدرسه میزان، با ایجاد شرایط ویژه‌ی درسی، به مقدار زیادی این استرس ها را کاهش داده ایم.

درسی آموزشی

(منظور، تلاش درجريان فرايند آموزش است. زيرا درصورت عدمِ تلاش از سوی دانش آموز، يادگیری سطحی خواهد بود و دانش آموز لذت يادگیری را نخواهد چشید. تلاش پس از آموزش به طور طبیعی باانجام تمرين‌ها وفعالیتها، وجود خواهد داشت.) دراين حالت، تدريسِ مستقیمِ معلم به حداقل کاهش می يابد اما معلم با روش هايی سعی می‌کند دانش آموز را با فرآيند آموزش، درگیر کند.

دانش آموزان میزان بايد درحد خود، پژوهشگر، محقق، تحلیلگر و آزمايشگر باشند و توانايی کار کردن در گروه را داشته باشند و از انباشته کردن بی مورد ذهن از حفظیات بپرهیزند. مجموعه اين موارد در راستای اصل «يادگیری مبتنی برتلاش دانش آموز» می باشد.

تمرکز مدرسه بر روی المپیادها، تیز هوشان، کنکور و…نیست. به اين ها در دبیرستان دوره دوم پرداخته خواهد شد. پرداختنِ بیش از اندازه به اين مسائل، دورشدن از اصل آموزش و پرورش است و بافطرت نوجوان مغايرت دارد و دانش آموزان را به صورت کاريکاتوری رشد می دهد. (يعنی يکی از ابعاد آنان رشد می کند و بقیه ابعاد عقب می مانند.)

مــذهبی

 مانند نماز جماعت، شب قدر، دعای عرفه و… .

اعتقاد و ایمان به باورهای مذهبی به صورت عمیق (نه سطحی)، با افزایش اطلاعات و مباحثه و تبادل نظر در این امور.

انجام فعالیت های قرآنی گسترده در رشته‌های مفاهیم، حفظ، صوت و لحن، ترتیل، اذان.

انباشتن اطلاعات مذهبی بدون کاربرد مناسب و دادنِ معلومات مذهبی بالاتر از سن دانش آموزان، مناسب نیست.

مهـارتـهای فـردی

نجوم، رایانه، روباتیک، الکترونیک، روش مطالعه، روش تحقیق، پروژه‌های علمی و….

معرق، سفال تذهیب، خط،، منبت کاری، عکاسی، قلمکاری روی مس، تراریوم، تئاتر، سرود و تواشیح، نقاشی و…

صنایع چوب، برق، فلز کاری، اتومبیل، لوله کشی، لوازم خانگی، تزیینات منزل و…

آشنایی با لااقل ۸ رشته ورزشی و مهارت در ۲ رشته ورزشی (فوتبال، هندبال، والیبال، بدمینتون، بسکتبال، فریزبی، ورزش‌های رزمی و…​

مهـارت‌های اجـتمـاعی

دانش آموزان مدرسه میزان بايد بتوانند به صورت گروهی باهم کارکنند. مشارکت بچه ها در برگزاری اردوها وامور آموزشی وفرهنگی درقالب گروه ها و…، به اين امر کمك می کند.

برای اينکه درآينده کمتر تحت تأثیر گروه ها وافراد قرار بگیرند میبايست رهبری گروه را ياد بگیرند. بنابرين فرصت های متنوعی برای رهبری گروه های پرورشی، آموزشی، انضباطی و…، دردوره سه ساله به آنها پیشنهاد می شود.قرآن کریم است.

دانش آموزان درآينده بايد انتخاب های فراوانی در زندگی داشته باشند و بعضی از اين انتخاب ها بسیار مهم هستند. در مدرسه میزان فرصت انتخاب های زيادی به آنها داده می شود تا شرايط انتخاب درست را تجربه کنند. (از قبیل انتخاب گروه، برخی کلاس ها ، مسئولیت و…)

هردانش آموز در طول سال بین دو تا پنج مسئولیت می گیرد و برای انجام مسئولیتش بايد پاسخگو باشد

برنامه های متنوعی برای ارتقای سطح ادب وآداب دانش آموزان اجرا می‌شود. ادب درگفتار و کردار، احترام به بزرگترها و پدر و مادر، آداب غذا خوردن، صحبت کردن، نماز، دعا و…

جهت آمادگی برای ورود به جامعه، لازم است بچه ها سوادهای عمومی مانند: سواد سیاسی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد حقوقی و… را در حد سن خود ياد بگیرند.

همه ما به عنوان يك مسلمان و عضوی از جهان اسلام، بايد نسبت به اتفاقات کشورهای اسلامی و مشکلات مسلمانان حساس باشیم. اين حساسیت در حد متعارف در مدرسه میزان ايجاد خواهد شد.

به عنوان يك ايرانی، به ايرانی بودن خود افتخار می کنیم و مفاخر، آثار، دستاوردها و افتخارات کشورمان را گرامی می داريم.

از سه ويژگی منحصر به فرد نظام جمهوری اسلامی، به عنوان ارکان نظام، دفاع وحمايت می کنیم. اين ارکان عبارتند از: امام خمینی(ره)، اصل ولايت فقیه ، ولی فقیه زمان

تصـاویر فعالیت‌های متوسطه اول

فعالیت‌های پرورشی

جزئیات آموزشی در روش مدرسه

قرار شد دانش آموزان با آزادی عملكرد بتوانند زمان شركت در كلاسها و حتی مقدار حضور در كلاسها را خود انتخاب و اختیار كنند. برای این كار باید برنامه كلاسها بگونه ای تنظیم گردد كه دانش آموزان بتوانند در هر زنگ ۴۵ دقیقه ای از بین كلاسهای ارائه شده یكی را انتخاب كنند. تعداد متوسط دانش آموزان هر پایه حدودا ۶۰ نفر است. اگر ۶۰ دانش آموز بخواهند در هر زنگ از كلاسها بخوبی بهره ببرند نباید تعداد زیادی از ایشان در كلاسها تجمع كنند، پس باید تعداد كلاسهای ارائه شده بگونه ای باشد كه دانش آموزان قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند و بتوانند در كلاسهای متفاوت پخش شوند و تعداد كمتری در كلاسها حاضر باشند تا معلم برای راهنمایی و هدایت آنها فرصت داشته باشد. لذا در هر زنگ ۳ الی ۴ كلاس ارائه می شود یعنی تعداد متوسط حضور دانش آموزان در كلاسهای متفاوت بین ۱۵ الی ۲۰ نفر است. چنانچه در كلاسهایی بطور طبیعی حضور دانش آموزان بیش تر از معمول باشد یک نفر بعنوان كمك معلم در كلاس حاضر می شود و در رسیدگی به دانش آموزان به معلم كمك می نماید كه معمولا كلاس های ریاضی و علوم نیاز به این امكان دارند.

اگر دانش آموزان بخواهند زمان و مقدار حضور در كلاسهای متفاوت را خود انتخاب نمایند نیاز است كلاسها به دو صورت كلی تشكیل گردند، بصورت متمركز و انتخابی. كلاسهای متمركز كلاسهایی است كه همه دانش آموزان یك كلاس ضرورت دارد در آن حضور پیدا می كنند و كلاس های انتخابی كلاسهایی هستند كه دانش آموزان خود آن را انتخاب میكنند.

برای یادگیری مراحل و روش های متفاوتی بیان شده است اما شاید ساده ترین آنها سیکلی باشد که در مدارس به راحتی میتواند اتفاق بیفتد. یعنی ابتدا مطالعه همراه با تمرکز سپس تفکیک و طبقه بندی مطالب در ذهن، بعد ثبت و تنظیم خلاصه مطالب و در آخر مرور مطالب و تثبیت آنها.

مراحل ذکر شده در مدارس با شیوه ای خاص باید اجرا شود تا بهره وری دانش آموزان افزایش یابد. این شیوه باید بتواند پاسخگوی فهم درس ، حفظ متنهای درسی ، انجام تکالیف و موفقیت در آزمونها و ارزشیابی ها باشد .

اصولا تکنیکها و روشهای آموزشی که بصورت عمومی مطرح می گردند برای استفاده های شخصی مناسب هستند اما اگر این تکنیکها بخواهند بعنوان یک فرآیند آموزشی بکار گرفته شوند باید متناسب با روند آموزش آن مرکز آموزشی تغییر پذیرد . ما نیز برای به کار گیری از روش خلاصه نویسی آن را بصورت یک فرآیند کامل آموزشی درآوردیم تا با طی کردن این روند یک سیکل کامل آموزشی صورت پذیرد.

باتوجه به برنامه­ ریزی هفتگی دانش ­آموزان برای حضور در کلاس­های آزاد، هر هفته برنامه ­ای آماده شده و به دانش ­آموزان ارائه می­گردد تا آنها بتوانند باتوجه به وضعیت آموزشی خود برنامه ­ریزی کنند.

شیوه کار به این صورت است که از ابتدای هفته، برنامه خام هفته بعد در اختیار دبیران قرار گرفته و برنامه تکمیل شده (مباحثی که قرار است در هر درس تدریس شوند) به آموزش تحویل داده می­شود. این برنامه­ ها تایپ شده و در انتهای هفته تحویل دانش ­آموزان می­شود.

همراه با برنامه هفته بعد، فرمی در اختیار دانش­آموزان قرار می­گیرد تا در آن طبق برنامه­ای که برای هفته بعد تنظیم نموده‌اند ثبت نام كنند. این لیستها مربوط به دروس عملی هستند كه ظرفیت شركت دانش آموزان در آنها محدود است.

لیست های كلاسی برای ثبت فعالیت های گوناگون دانش آموزان طراحی می شوند. هر لیست اختصاص به یک ماه دارد و معلم تمام فعالیتهای یک ماه كلاس خود را جلسه به جلسه در لیست خود تنظیم می نمایند. لیستهای كلاسی در واقع به معلم كمك می كنند تا همه جوانب عملكرد دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهند. كارنماهای درسی از روی این لیستها طراحی و تنظیم می گردند.

در برنامه رسمی آموزش و پرورش، درس زبان انگلیسی از پایه هفتم آغاز می شود. این در حالی است كه عمدتا دانش آموزان از سنین پایین تر آموزش زبان انگلیسی را شروع كرده اند و هنگامی كه به مقطع دبیرستان دوره اول می رسند كتاب رسمی آموزش و پرورش برای ایشان بسیار سبك و پیش پا افتاده است. لذا بهتر است زبان انگلیسی در مدارسی شبیه میزان از سطوح اولیه آغاز نشود، بلكه با توجه به توانایی و سواد قبلی دانش آموزان سطوح مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود.

علاوه بر این مطلب، اختلاف سطح دانش آموزان در درس زبان انگلیسی نیز مسئله دیگری است. بعضی از دانش آموزان سالها آموزش زبان انگلیسی دیدند و بعضی كمتر. برای حل این مسئله لازم دیدیم كلاسهای زبان انگلیسی در دو سطح متفاوت هم زمان با هم ارائه شود. با این كار دانش آموزانی كه قبلا مقدار زیادی زبان آموزش دیده اند مطالب تكراری و سبك دریافت نمیكنند و همیشه كلاس برایشان نشاط دارد.

ضمنا كلاس زبان انگلیسی از جمله كلاس هایی است كه نیاز به رسیدگی بیشتر معلم دارد تا معلم بتواند مهارتهای مختلف زبان انگلیسی را با دانش آموزان فعال، كار كند. این مهارتها عبارتند از:

  • مهارت خواندن
  • مهارت شنیداری
  • مهارت گفتاری
  • مهارت نوشتاری

لذا ارائه كلاسهای زبان انگلیسی در دو سطح متفاوت دانش آموزان را در دو كلاس همزمان تقسیم كرده و موجب می شود تعداد دانش آموزان در كلاسهای زبان كم باشد تا معلمین رسیدگی بیشتری نسبت به آموزش دانش آموزان اعمال نمایند.

كلاسهای عملی شامل دروس كارگاه، آزمایشگاه، رایانه و پروژه علمی می شود.

اهداف برگزاری این كلاسها:

  • آشنایی دانش آموزان با كاربرد علوم مختلف در زندگی.
  • كسب مهارتهای لازم برای كاربردی كردن علوم مختلف.
  • خلق كردن سازه هایی پس از تصور در ذهن و طراحی روی كاغذ.
  • مشاهده واقعیت در آزمایشهای علمی و تجربه و لمس آنها.
  • تقویت قوه خلاقیت در طراحی سازه ها.
  • كسب مهارتهای فنی برای ساخت سازه ها.

برای برآوردن این اهداف کلاسهای عملی در قالب کلاسهای کارگاه، آزمایشگاه، کلاس پروژه علمی، رایانه، کلاس ورزش، کلاسهای آزاد به دوصورت فوق برنامه و طرح پرواز صورت می پذیرد.

كلاس كارگاه فنی با هدف كسب مهارت های فنی لازم جهت انجام كارهای روز مره و كارهای فنی عمومی برگزار می شود. كسب مهارتهای فنی لازم برای نوجوانان موجب ایجاد اعتماد بنفس در ایشان شده و به خودباوری نائل می آیند. انطباق هر چه بیشتر حركات دست و نگاه چشم و دستور مغز یكی دیگر از بركات فعالیتهای فنی است.

فعالیتهای كارگاهی به تناسب سن و توانایی های دانش آموزان اینگونه برنامه ریزی شده است:

  • پایه هفتم: آموزش صنایع چوب

در این پایه دانش آموزان برای كسب مهارت های صنایع چوب اقدام به ساخت رحل قرآن می نمایند. هر دانش آموز یك رحل قرآن می سازد. در ساخت رحل قرآن فرآیندهای برش چوب، سوهان كاری، چسب كاری، سنباده كاری، پرداخت كاری، منبت كاری، رنگ كاری و استفاده كردن از انواع ابزار آلات مربوط به صنایع چوب آموزش داده می شود.

  • پایه هشتم: آموزش صنایع برق

برای یادگیری مهارتهای معمول صنایع برق، دانش آموزان اقدام به طراحی و اجرای مدارهای الكتریكی مختلف می نمایند. این مدارها شامل مدار یك پل، مدار دو پل، مدار تبدیل، مدار با سنسور نوری، مدار با سنسور حرارتی، مدار زنگ اخبار، مدار آی فن صوتی و … می باشند.

  • پایه نهم: آموزش صنایع فلزكاری

دانش آموزان پایه نهم برای كسب مهارتهای مربوط به فلزكاری اقدام به ساخت چكش می نمایند. البته جنس چكش از فلز برنج انتخاب می شود كه بریدن و سائیدن آن راحت تر از آهن است و ضمنا رنگ فلز برنج زیبایی خاص خود را نیز دارد.دانش آموزان در فرآیند ساخت چكش با مهارتهای برش فلز، سوهانكاری، سوراخكاری، حدیده كاری، قلاویزكاری، سنباده كاری و پرداخت كاری آشنا می شوند و این مهارتها را فرا می گیرند.

آزمایشهایی كه دانش آموزان انجام می دهند با رویكرد تكرار یك تجربه است. یعنی در آزمایش های علوم خلاقیت و ابتكار جایی ندارد بلكه هدف از آزمایش تجربه و لمس یك اتفاق طبیعی است.

آزمایشهایی كه دانش آموزان انجام می دهند یا مشاهده می كنند به سه دسته تقسیم می شوند.

  • آزمایش‌هایی كه نیاز به وسایل و محیط آزمایشگاهی دارد كه در آزمایشگاه با حضور معلم و توسط معلم و دانش‌آموزان انجام می‌شوند.

  • آزمایشهایی كه هنگام ارائه درس برای فهم و درک بیشتر دانش آموزان در كلاس علوم توسط معلم انجام می‌شوند و نیازی به محیط آزمایشگاهی ندارند.

  • آزمایشهایی كه با لوازم و وسایل ساده انجام می شوند و دانش آموزان در محیط خانه برای كسب تجارب ساده به آنها می پردازند. هنگام انجام این آزمایش‌ها، دانش آموزان از اجرای آزمایش خود فیلم تهیه نموده و به معلم خود ارائه می نمایند و یا آن را در وب سایت مدرسه قرار می دهند.

عموما دبیر آزمایشگاه همان معلم گرامی علوم است.

كلاس پروژه علمی با این هدف تشكیل شده كه وقتی دانش آموزان با مبانی علمی یک فعالیت فناورانه آشنا شدند سعی می کنند آن را با فکر خود طراحی و با بیشترین بهره وری بسازند. در طراحی سازه مورد نظر ظهور خلاقیت و ابتكار عمل جایگاه ویژه ای دارد. دانش آموزان پس از طراحی سازه، با مهارتهای فنی كه بیشتر در كلاس كارگاه كسب كرده‌اند به ساخت سازه خود می پردازند. عموما فعالیتهای پروژه علمی بصورت گروهی انجام می شود.

بطور مثال در مبحث تبدیل انرژی، معلم موضوع ساخت كوره آفتابی را مطرح می نماید. گروههای دانش آموزی با همفكری به طراحی كوره آفتابی می پردازند. كوره آفتابی طراحی شده باید گرمای حداكثری تولید كند لذا شكل طراحی سازه و همچنین انتخاب مواد و وسایل می تواند بهره وری كوره را بالا ببرد. دقت در ساخت و تبعیت صحیح از طرح ساخت، می تواند بازدهی گروه را به حد اكثر برساند.

در نهایت پس از اتمام كار ساخت پروژه ها، مسابقه ای با حضور معلم علوم و داورانی از مسئولین مدرسه بین گروههای دانش آموزان برگزار می شود تا در فضای صمیمی بوجود آمده سازه های ساخته شده تست شوند و عملكرد آنها بررسی گردد. دبیر كلاس پروژه های علمی معمولا همان معلم محترم علوم هستند.

كلاس رایانه با هدف كسب مهارتهای رایانه ای و یادگیری و به كار گیری نرم افزار‌های مورد نیاز روز برگزار می شود. دانش آموزان باید بكارگیری انواع سخت افزارهای مطرح را یادگرفته و در بستر سخت افزارها بتوانند از انواع نرم‌افزارهای روز استفاده نمایند.

طرح درس در درس رایانه هر ساله بررسی و ویرایش می شود، چون سرعت بروز رسانی نرم افزارها در دنیای IT به قدری زیاد است كه هر سال شاهد ورود نرم افزارهای جدید و كاربردی تر در این عرصه هستیم.

طرح درس تنظیم شده برای آموزش دانش آموزان در پایه های مختلف در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ را در پیوست مشاهده می‌فرمایید.

تن سالم در رشد علمی و تربیتی و اجتماعی نوجوانان تاثیر بسزایی دارد. همچنین كسب مهارتهای ورزشی یكی از نیازهای دانش آموزان در این سن می باشد. از این رو مدرسه سعی داشته تا به  ورزش دانش آموزان اهمیتی بیش از معمول مدارس دیگر داشته باشد.

برنامه ریزی مدرسه بر این اساس بوده كه هر یك از دانش آموزان با چند رشته ورزشی آشنا شوند و یك یا دو رشته ورزشی را نیز بصورت تخصصی كار كنند.

رشته هایی كه دانش آموزان یك دوره آموزش می بینند و با آن آشنا می شوند مانند: بسكتبال، فوتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، تیراندازی، شنا، دارت و فریزبی می باشند. آموزش این رشته ها عموما در تابستان انجام می شود.

رشته هایی كه دانش آموزان بصورت تخصصی فرامی گیرند هندبال و والیبال هستند. آموزش این رشته ها در كلاس ورزش در سال تحصیلی برگزار می شود.

با توجه به آموزش دو رشته ورزشی در برنامه ورزشی دانش آموزان، نیاز است در كلاس ورزش از دو معلم استفاده شود. دو معلم هم زمان در كلاس ورزش مشغول آموزش می باشند یكی در رشته هندبال و دیگری در رشته والیبال. در این حالت هیچ یك از دانش آموزان بیكار نمی مانند.

تنها آموزشهای علمی، مهارتهای اجتماعی، سیاسی، ورزشی و مذهبی برای رشد و تعالی یك فرد كافی نیست. یكی از امیال درونی انسانها گرایش به هنر است. مدرسه میزان سعی داشته تا در زمینه آموزش هنرهای ساده و مطرح برای دانش آموزان آموزشهایی را در قالب كلاس های فوق برنامه برگزار نماید.

كلاسهای فوق برنامه اغلب در رشته های هنری مانند: معرق چوب، معرق كاشی، منبت، قلم كاری روی مس، طراحی، نقاشی، تذهیب، تاتر، سرود و تواشیح، سفالگری و …. است.

دوره برگزاری كلاس های فوق برنامه یك نیمسال است. در هر نیم سال پنج رشته از كلاسهای فوق برنامه برگزار شده و هر دانش آموز می تواند رشته مورد علاقه خود را انتخاب نماید. انتخاب رشته بوسیله فرمهایی انجام می پذیرد. دانش آموزان باید اولویتهای انتخابی خود را در فرم مورد نظر منعكس نموده و منتظر بمانند تا معلم راهنما با توجه به جمیع متقاضیان، كلاس هر دانش آموز را مشخص نماید. دانش آموزان پس از پایان دوره، رشته خود را عوض میكنند و در نیمسال جدید از كلاسی دیگر استفاده می نمایند.

در این فكر بودیم كه فعالیتی علمی كاربردی برای دانش آموزان طراحی شود تا بدور از چهارچوب های موجود مثل نمره و محدودیتهای دیگر، با فراغ خاطر و با میل باطنی و نشاط درونی به فعالیتی خلاقانه و مبتكرانه بپردازند.

در این راستا طرحی به نظر رسید كه پرواز نام گرفت. حروف كلمه پرواز از ابتدای حروف كلمه های: (پروژه های علمی، راهنمایی، و، آزمایش، زندگی) گرفته شده است.

طرح پرواز كه از پنج سال گذشته در این مدرسه راه اندازی شده ما را به این هدف رسانده است. در هر سال پنج مرحله از این طرح اجرا می شود. در هر مرحله از طرح پرواز یك پروژه مطرح می شود كه دانش آموزان را به طراحی و ساخت یا تحقیق و پژوهش پیرامون آن موضوع دعوت می نماید.

طرح‌های تحقیقاتی معمولا در منزل توسط دانش آموزان انجام می شود و نتیجه آن را برای بررسی و داوری به مسئولین طرح ارائه می دهند. مانند ساخت حباب غول پیكر كه باید در منزل به فرمول مایع حباب دست پیدا كنند و همچنین وسیله فیزیكی ساخت حباب را نیز در منزل طراحی كرده و می سازند سپس در مدرسه بوسیله مایع و ابزار ساخته شده، حباب های غول پیكر می سازند.

طرح های پروژه ای عموما بسیار ساده هستند و در مدرسه اجرا می شوند. مانند ساخت موشك كاغذی كه طراحی و ساخت آن هر دو در مدرسه انجام می شود و نیازی به تحقیقات خاصی ندارد.

موضوعات طرح پرواز طوری انتخاب می شوند كه خلاقیت و ابتكار دانش آموزان را در طراحی و ساخت آن پروژه تحریك نماید. دانش آموزان به طرح پرواز بسیار علاقه .

نمونه هایی از طرحهایی كه تحت عنوان پرواز در مدرسه برگزار شده است:

  • ساخت قایق با نیروی محركه آزاد
  • ساخت اتومبیل ساده با نیروی محركه توسط انرژی پاك
  • ساخت موشك كاغذی و برگزاری مسابقه در رشته مسافت و مانور
  • ساخت حباب غول پیكر
  • نجات تخم مرغ
  • ساخت بالن
  • همایش زلزله
  • پژوهشگر نوجوان (تحقیق و ارائه مطلب پیرامون شهرهایی كه به آنها سفر كرده اند)
  • پژوهشگر نوجوان ( تولید جوجه مرغ و بررسی مراحل رشد جنین در تخم مرغ)
  • همایش سودوكو
  • ساخت منجنیق بوسیله چوب بستنی وچسب و كش پول
  • ساخت زیر دریایی

چارت تشکیلاتی متوسطه اول

اخبـار دبیرستان پسرانه دوره اول میـزان