تاریخچه فعالیت موسسه هدایت میزان

بسـمه تعـالی

درسال ۱۳۷۵ آقایان حمیدرضا آیت اللهی، حمید دادگسترنیا، حمیدرضا عسکریان و سید ابوالفضل سیدموسوی که هریک سابقه درخشانی در تعلیم و تربیت طی سالیان متمادی داشتند_ نشستهایی باهم گذاشتند تا ضمن بررسی نقاط ضعف، آسیب های موسساتی که تا آن زمان در این زمینه فعال بودند به تاسیس موسسه ای اقدام کنند که انحرافهای موسسه های قبلی را نداشته باشد و بتواند طرحی نو در آموزش و پروش دراندازد و محیطی سالم، علمی، معنوی و انقلابی برای دانش آموزان فراهم کند. با این که به علت شناخته شده بودن این افراد نزد بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش، امکان دریافت مجوز در سریعترین زمان ممکن میسر بود ولی تشریفات اداری باعث می شد که این امر به تعویق بیفتد. از این رو جامعه تعلیمات اسلامی با مساعدت های دلگرم کننده جناب آقای محمد دادگسترنیا، موافقت نمود تا آماده شدن مجوز به نام دوستان، مدرسه با مجوز آن جامعه شروع بکار کند.

دکتر حمیدرضا آیت اللهی

با مشورت های انجام شده نام موسسه در ابتدا «میزان» انتخاب گردید. در اولین سال تاسیس (مهر۱۳۷۶) تصمیم گرفته شد تا پایه های اول و دوم و سوم نظری در دبیرستانی بنام میزان و با مدیریت جناب آقای حمید دادگسترنیا شروع به کار کند. مکانی اجاره ای در محل بلوار تیموری بن بست گلنار تهیه شد و شروع بکار این موسسه اعلام گردید. برخی از دانش آموزانی که در مدارس قبلیِ فعالیت این موسسان، با ارزش نوع فعالیت این افراد آشنا بودند ابراز تمایل کردند که آن مدارس را رها کرده و در میزان ادامه تحصیل دهند. در ابتدای کار بزرگواران بسیاری در توصیه به افراد برای حضور در این موسسه دلگرم کننده ما بودند. از آن میان مرحوم حجه الاسلام و المسلمین دعایی بسیار لطف کردند و خبر تاسیس موسسه میزان را در نیم صفحه بالایی یکی از  روزنامه های اطلاعات در آن زمان منتشر کردند. خوشبختانه و ناباورانه حدود ۱۵۰ دانش آموز در همان سال ثبت نام نمودند. از آنجا که این چهار فعال تربیتی هیچ معونه ای جز پشتوانه تجربی و علمی خود را نداشتند، بتدریج برخی علاقمندان کمکهای ابتدایی مالی برای ادامه فعالیت این موسسه نمودند تا این موسسه با دبیرستان خود سرپا گردد.

این موسسان با جذب دبیران برجسته و خوش سابقه همچون آقای سید کاظم گلپایگانی، کادر آموزشی و تربیتی میزان را تکمیل نمودند و با توکل به باریتعالی و شکر گزاری از او بخاطر این توفیق، تمامی هم و غم خود را برای برآورده شدن اهداف والای اولیه برای این موسسه مصروف کردند.

 

پس از صدور مجوز تاسیس مدرسه بنام آقای حمیدرضا آیت اللهی در همان سال، مدرسه با آن مجوز ادامه فعالیت داد.

سپس ضرورت داشت این مجموعه بصورت موسسه ای حقوقی درآید به همین جهت اساسنامه ای تنظیم گردید و افراد فوق و به علاوه آقای محمود حسین سهامداران این موسسه انتخاب گردیدند. در هنگام انتخاب اسم برای موسسه، با امتناع ثبت شرکتها از نام یک کلمه ای برای موسسه مواجه شدیم در نتیجه نام «هدایت میزان» انتخاب گردید و موسسه در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۷۷  به ثبت رسید و سپس مجوز در تاریخ ۲۶/۳/۱۳۷۸ به این موسسه حقوقی انتقال یافت. در سال تحصیلی ۷۸-۷۷ مدرسه با چهار پایه اول، دوم، سوم و چهارم نظری پرتلاش ادامه فعالیت داد و از آن پس دبیرستان با این چهار پایه (که اکنون بر اساس تصمیم آموزش و پرورش بصورت دهم، یازدهم و دوازدهم درآمده است و اول نظری نیز در قالب نهم به متوسطه اول انتقال یافته است) فعالیت نموده است.

با توجه به اقبال بسیاری که به مدرسه شده بود تصمیم گرفته شد که مدرسه راهنمایی میزان نیز تاسیس گردد. پس از تامین نیروی انسانیِ لازم و با تجربه و در محل بلوار تیموری، خیابان لطفعلیخانی، خیابان پارس، ابتدای کوچه محبت، در سال ۱۳۷۹ مدرسه راهنمایی میزان تاسیس گردید و از سال تحصیلی ۸۰-۷۹ با حدود ۷۰ دانش آموز اول راهنمایی و با مدیریت جناب آقای دادگسترنیا آغاز بکار کرد. در سالهای بعد بتدریج پایه های دوم و سوم راهنمایی نیز اضافه گردید و مدرسه راهنمایی با این سه پایه تاکنون مشغول فعالیت است.
زنده‌یاد حاج حمید دادگسترنیا
جناب آقای ابوالفضل سیدموسوی

اما جمع بندیِ این ۶ سال فعالیت در دبیرستان و راهنمایی، موسسان را متوجه نمود که بنیاد تعلیم و تربیت در دبستان است ودوره های بعد وقتی بهترین نتیجه را می دهد که این بنیاد بدرستی تامین شده باشد. لذا در سال ۱۳۸۱ تصمیم گرفته شد که دبستان میزان شروع بکار نماید. استاد بزرگوار جناب آقای یزدانیان پدرانه اشراف بر فعالیتهای دبستان را پذیرفتند. برخی دوستان که قبلا در دبستان رافع که فعالیتهای نوآورانه ای داشتند همچون جنابان آقایان سلطانی، علی اکبریان، رحیمی، فارسیجانی و … نیز با توقف فعالیت آن موسسه به ما پیوستند. دبستان از سال تحصیلی ۸۲-۸۱ با پایه های اول تا سوم در محل بلوار صالحی، خیابان جعفر زاده شروع به فعالیت نمود. 

از آغاز شروع فعالیت دبستان میزان دوستان تصمیم گرفته بودند طرحی نو در تعلیم و تربیت دبستانی ها بوجود آورند. به همین جهت مربیان خلاق دبستان دست بکار شدند و فعالیت تحولی خود را در دبستان شروع کردند. سالهای بعد رفته رفته این نگرش پخته تر شد و نهایتا یک نظام مشخصی بخود گرفت. این تحولات بنیادین چنان موثر بود و نشاط جدیدی به فعالیتهای دبستانی داد که به سرعت دهان به دهان نوع متفاوت دبستان میزان به گوش علاقمندانی که از مشکلات نظام جاری آموزش و پرورش رنج می بردند رسید.

این دبستان در سال ۱۳۸۶ به محل بلوار تیموری، خیابان لطفعلیخانی، خیابان پارس، کوچه محبت، پلاک ۷ منتقل گردید. درسال ۱۳۸۶ جناب آقای محمود حسین از جمع سهامداران خارج گردیدند و در سال ۱۳۸۹ جناب آقای عسکریان از جمع سهامداران بیرون رفتند. لذا از جمع پنج نفر اولیه موسسه سه نفر مسئولیت ادامه فعالیت را به عهده گرفتند. در این دوران جناب آقای دکترآیت اللهی مدیر عامل و جناب آقای دادگسترنیا رئیس هیات مدیره موسسه بودند.

به علت اقبال زیادی که به روش دبستان میزان می شد ضرورت دیده شد که این روش و نگاه تحولی آن مدون گردد و مشخص گردد به چه دلیل این تغییرات بنیادین در روش میزان بوجود آمده است و از چه مبانی متفاوتی برخوردار است و راهکارهای عملیاتی برای آن که مدرسه ای از این روش پیروی کند کدام است. به همین جهت از سال ۱۳۸۹ جنابان آقایان حمید دادگسترنیا، محمد جواد علی اکبریان و حسین رحیمی جلسات متمادی گذاشتند و این روش را مدون کردند بگونه ای که در سال ۱۳۹۱ کتاب معرفی روش متفاوت میزان منتشر گردید.

این کتاب مبانی، اصول، ساختار و راهکارهای روش میزان را بگونه ای بیان می کرد که قابل استفاده برای هر مجموعه دیگری باشد که مایلند این تحول را در مجموعه خودشان بوجود آورند. روش میزان بر یازده اصل مبتنی است که مجموعا ساختار یک مدرسه با روش میزان را برمی سازد. برای آشنایی با روش میزان به این صفحه مراجعه کنید.

کتاب "روش میزان"

با آگاهی فراگیر دغدغه مندان تعلیم و تربیت از روش میزان، برخی مدارس از نقاط مختلف کشور ابراز تمایل کردند که مدارسشان را با روش میزان اداره کنند. به همین جهت کارگاههایی برای آشنایی با روش میزان تنظیم گردید تا دست اندرکاران اصلی آن مدارس با این روش از نزدیک آشنا شوند. سپس برنامه ای گذاشته شد تا استادانی از مدرسه میزان مرتب روند تغییر روش مدرسه به روش میزان را بررسی کرده و هر ماهه ضمن ارزیابی فعالیت آنها راهنمایی های لازم را تا حصول کامل نتیجه یعنی اجرای روش میزان در آن مدرسه طی سه سال بنمایند. به این صورت بود که مدارسی از شهرهای مختلف مثل مشهد، قم، گرگان، اصفهان، قزوین و… به این مجموعه یعنی مدارس مجری روش میزان پیوستند.

چون درسال ۱۳۹۱ تصمیم گرفته شد که محل مدرسه راهنمایی که زیربنای اندکی داشت با اخذ مجوز از شهرداری ساخته شود لذا مدرسه راهنمایی به ساختمان استیجاری نبش دبیرستان در بلوار تیموری، بن بست گلنار، پلاک یک منتقل گردید. از آنجا که شهردای صرفا مجوز برج باغ صادر می کرد، ناگزیر مکان مدرسه راهنمایی مجوز ساختمانی در ۷ طبقه و یک پیلوت و دو زیر زمین دریافت کرد. س از اتمام ساخت مدرسه در مهر ماه ۱۳۹۴ دبستان میزان به این ساختمان انتقال یافت.

 

یادبود آقـامعـلم

در شهریور ۱۳۹۳، ماتم بزرگی برای موسسه پیش آمد و موسسه از برکات وجود جناب آقای حمید دادگسترنیا که بار اصلی فعالیتها و نوآوری های مدرسه را بدوش کشیده بودند و طی یک تصادف به رحمت خداوند رفته بودند محروم ماند. لذا بارهای بزرگی که ایشان بر می داشتند بدوش سایر اعضای هیات مدیره افتاد. بحق رحلت ایشان ضایعه جبران ناپذیری نه تنها برای موسسه بلکه برای کل نظام آموزش و پرورش کشور بود. 

تاسیس مدرسه دخترانه میـزان

با توجه به درخواست های مکرر برخی از اولیاء، بالاخره در سال ۱۳۹۵ دبستان دخترانه میزان در محل سابق دبستان میزان در دو پایه شروع بکار نمود. با توجه به این که قرار شده بود که محل این دبستان نیز ساخته شود لذا مکان دبستان دخترانه میزان به خیابان آزادی کوچه    منتقل گردید و رفته رفته تمامی پایه های دبستان در آن فعال گردیدند. در سال ۱۳۹۷ سرکار خانم نجفی قدسی مدیریت آن دبستان را قبول فرمودند تا آن که بخاطر کسالت ایشان و درخواست برای انتخاب مدیری دیگر، 

در سال ۱۳۹۹ سرکار خانم سید موسوی که سالیان دراز بار اصلی یکی از بهترین مدارس تهران را به عهده داشتنددر محل جدید این مدرسه واقع در بلوار صالحی کوچه شهید اکبری مدیریت آن را به عهده گرفتند. هم اکنون موسسه میزان در مقاطع پیش دبستان، دبستان (دوره اول و دوره دوم)، متوسطه (دوره اول و دوره دوم) پسرانه و پیش دبستان و دبستان (دوره اول و دوم) دخترانه فعالیت دارد.