از میزان پرسیده اید چرا آزادی عمل حداکثری لازم است؟

پرسش ۳: تعریف ضرورت و چرایی اصل آزادی عمل حداکثری چیست؟

پاسخ : ایجاد فضایی که آزادی و انتخاب حداکثری در آن میسور باشد.

نکته : رعایت همین اصل است که خود باعث قانونمند شدن افراد می شود.

گرچه برای چرایی اصل آزادی عمل حداکثری نیاز به دلیل و برهان نیست چراکه  آفتاب آمد دلیل آفتاب ! اندکی توجه به درونیات شخص وی را به وجود این نیاز فطری که خداوند به وی هدیه داده است آگاه می کند . این مسئله در تاریخ زندگی بشری آنقدر مهم بوده تا جایی که اکثر جریان های انسانی ، انقلابهای مردمی و … با استناد به این نیاز انسانی شکل گرفته اند و رهبران جریانها همواره موفق شده اند با این شعار مردم را گرد خویش جمع کنند . اینکه انسان‌ها برای رسیدن به آزادی در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند خود بیان گر ضرورت توجه به این مسئله است.

عنایت به پیام‌هایی قرآنی و دینی و تدبر در کلام اهل بیت علیهم السلام خود بزرگترین گواه بر این مسئله است که اصلا تعبد بدون اختیار در انسان امکان پذیر نیست . انسانی که توانسته با چراغ عقل خویش ، مهارتمندانه انتخاب های مومنانه انجام دهد ، در خود زمینه تعبد را ایجاد خواهد کرد و راهی جز این برای عبد بودن متصور نیست . این جا همان جایی است که برخی افراد با برداشت اشتباه از اسلام ، گاهی اوقات انسان را به مثابه یک ربات فرض می کنند که هیچ اراده و اختیاری از خود ندارد و برای عبد شدن لازم است تمامی افعالش به او حقنه شود.

نیک می دانیم اختیار انسان در انتخاب هایی که انجام می دهد متجلی خواهد بود و انتخاب بدون حق انتخاب و آزادی عمل قطعا واژه ای بی معنی است . به همین استدلال در روش میزان (آزادی عمل حداکثری) به عنوان یک اصل قرار داده شده است.

پذیرای نکات ارزشمند و سوالات شما هستیم 

برای این مهم می توانید 

یا ذیل همین مطلب کامنت مرقوم کنید 

یا با کلیک روی لینک آیدی تلگرامی واحد پشتیبانی روش میزان  https://t.me/raveshmizan مکاتبه بفرمایید . 

اخبار مرتبط